Bestäm dig i förväg för vilken sorts författare du vill vara. När du väl blir utgiven kommer dina böcker att definiera ditt författarskap. Skriv inte en romantisk komedi om du någon gång vill bli betraktad som ett tungt litterärt namn, och skriv inte en relationsroman om du är ute efter deckarkonsumenterna.
Nej, förresten, glöm det. Skriv det du känner i din själ att du vill skriva. Det är inte ditt fel att marknaden vill placera författare i fack. Du ansvarar inte för hur litteratur betraktas.
Skriv det bästa du kan åstadkomma. Nöj dig inte med mindre än perfekta texter.
Nej, förresten, skriv det som får dig att utvecklas. Du får undersöka en stil, ett tema eller en genre utan krav på att du ska vara färdig. Du blir inte färdig. Bli inte färdig.
Bli färdig om du känner dig färdig och vill vara färdig. Vältra dig i din färdighet om du vill.
Skriv ett råmanus snabbt, för att få ur dig historien, och ägna sedan hundra gånger så mycket tid åt att redigera det. Det är i redigeringen det magiska händer. Alla råmanus är dåliga.
Fast så behöver det inte vara. Du kan vara en som redan har idén klar, och som i manusskrivandet lägger all din energi på att få texten rätt från början. Du kan vara en som skriver fem meningar på en dag och ägnar noll timmar åt att redigera i efterhand.
Du kan vara en som skriver kapitel utan att veta i vilken ordning de kommer att komma, eller en vars kapitel omöjligen kan skrivas utan att föregående kapitel är fulländat.
Du kan skriva fram din historia och låta den bli till med dina ord, eller tänka fram din historia och sedan omsorgsfullt klä den i ord. Du kan göra ett mellanting.
Bry dig om din historia, dina formuleringar, din rytm, din vision och ditt språk, men i den ordning och den takt som passar dig. Inget är finare. Inget är fint. Det är bara ditt sätt.
Skriv alltid synopsis. Skriv aldrig synopsis. Skriv synopsis om det hjälper dig. Behandla ditt synopsis som ett levande dokument. Brodera ut ditt synopsis tills det är en roman. Gör ditt synopsis i punktform. Följ synopsis. Frångå synopsis. Ändra i synopsis. Synopsis kan också vara en kreativ process. Skriv synopsis med hjärtat. Skriv inget synopsis om det inte är till hjälp.
Skriv där du står. Gå inte över ån efter vatten. Din egen historia, din egen bakgrund och din egen omgivning är intressanta nog, och det är bara du som har den levda erfarenheten att beskriva dem.
Skriv där du inte står. Din blick kan skärpas när den kommer utifrån, du kan se detaljer i andras liv som de själva missar, du kan uppfatta saker i en främmande miljö som för den infödde inte märks.
Skriv där du vill stå. Det måste vara ditt intresse som styr, och ofta är vi människor intresserade av det vi inte redan kan, det som är nytt och känns spännande. Skriv där det kittlar till hos dig själv, skriv om det du skulle vilja kunna mer om, skriv dig till expertis. Men, om du vill bli utgiven och uppskattad av dem som står där du vill stå, gör din research och gå till källorna.
Tänk på din läsare, att hon ska känna sig trygg med premisserna i din bok. Hon ska känna sig klok och upplyst, förförd och ostoppbar. Tänk på att hon och du inte vet samma saker, lämna inga luckor som hon kan haka upp sig på. Skriv så att hon inte kan sluta läsa. Tänk på att hon inte är i ditt huvud, putsa din text för att bereda henne vägen.
Nej, förresten, skriv inte för att bli läst. Skriv för dig själv. Lita på din egen smak och skriv det du vill läsa. Vem ska annars göra det? Uppskatta din egen röst för vad den är, var sann mot ditt eget uttryck. Det viktigaste med din text är att den är din. Världen behöver inte fler kopior.
Skapa en nisch eller bekänn dig till en befintlig nisch, på så vis når du läsare. Läsare vill veta vad de kan förvänta sig av din nästa bok. Läsare vill bara investera i en bok om de tror sig veta att den är värd det, och ju större osäkerhet kring vad du nu hittat på, desto färre bokköp gör de.
Nej, förresten, strunta i marknaden. Det är ditt skrivande, ditt liv och din kreativitet. Du har inget ansvar för att läsare ska veta vad de får, och den här branschen är för hård för att du ska gå in i den och inte skriva exakt det du vill.
Skriv det du vill skriva.
Skriv det du inte vill skriva. Om det gör ont i dig kan det få din text att bränna till. Din text kan bli större än du, när du göder den genom att blotta det som smärtar.
Skriv. De bästa böckerna är de som blir färdiga. Författare blir man på en procent inspiration och nittionio procent tålamod. Du kan trigga igång kreativiteten, sätt dig på stolen och stirra på din text tills det händer. Distrahera dig inte med annat. Bara skriv.
Skriv inte. Gör något annat en stund. Din bok skriver sig i ditt undermedvetna medan du diskar, går promenader, umgås med andra eller spelar spel på mobilen. Ha gärna tråkigt. Vila är kreativitetens ursprung.
Ta ditt skrivande på allvar. Ge det utrymme, avsätt tid. Ge ditt skrivande samma respekt som du skulle ge din träning, ditt arbete eller din relation. Köp en särskild penna, ordna en särskild skrivplats, eller berätta för en vän att du skriver.
Ta inte ditt skrivande på så stort allvar. Det du inte blir nöjd med kan du alltid skriva om. Jämför dig inte med andra. Lek fram din stil. Experimentera. Skäms inte för något du skrivit. Vartenda ord är ett steg på vägen i en utveckling du annars inte skulle ha åstadkommit.
Lyssna på andra, som kommit längre än du. Låna tekniker, perspektiv och tillvägagångssätt av etablerade författare som du beundrar. Titta på hur de har gjort, hör på vad de säger om skrivandet. Läs bloggar med etablerade författares skrivtips.
Skit i etablerade författares skrivtips.
0 svar
Det här måste jag skriva ut och sätta i mitt skrivhäfte; underbart! 😀
Tack för en heltäckande sammanfattning 🙂
Klargörande.
En engelsk författare för några hundra år sedan (Samuel Johnson??) ansåg att det var lätt att sammanfatta hur man blir en god skribent: Man måste ha något att säga.
Åh! Tack för det här inlägget! <3
Vad väntar jag på? Efter all denna fina info. Manuset är så gott som färdigt. Men min Windows 10 vill ha ett bättre skrivprogram. MÅSTE!
Japp, där satt det!! Nu vet ni alla ni som aspirerar och vi som inte gör det.
Underbart!
Kram Pia
Haha! Tack! Helt underbart (be)skrivet! 😀
Åh vad jag tyckte om din text om skrivande. Det finns verkligen inga rätt utan det som är bäst för mig är bäst. Just nu. Och det får ändras hela tiden. Tack!
Fenomenalt!
Tack för sammanfattningen av alla goda skrivtips som man måste följa för att lyckas som författare. Skrivet så här var det tydligt hur motstridiga de är och slutsatsen blir så enkel.
😂 On point!
Helt rätt! Och så fantastiskt beskrivet. Och skrivet. Tack!
Tack Sara jag ÄLSKAR detta.
Tack Sara!!
Nej, inte fler tips tänkte jag. Och läste vidare. På pricken! Bra!
Tack! Nu ska jag skriva. Eller strunta i att skriva. En kommentar har jag skrivit i alla fall 🙂 ❤
Jag tycker att mycket av det där stämmer in på ”goda råd” man får höra längs vägen som SFI-lärare också…
– Grammatikundervisning är viktig för att förstå strukturen i språket VS: nej, ge fan i att undervisa i grammatik och fokusera på kommunikation! Formell grammatikundervisning gör ingen nytta, det kan rentav hämma språkutvecklingen, enligt forskare som Kraschen.
– Struktur och noggrann planering är A och O. Vs. Äsch! Det blir ändå aldrig som man tänkt. Våga vara lite spontan och improvisera!
– Tro på dig själv så klarar du vad som helst! Vs. Nej, ha realistiska förväntningar och självinsikt.
– Låt gärna eleverna berätta själva om sina hemländer, visa sina traditionella kläder och maträtter Vs. Usch! Exotifiering! Kolonialism!
– Var noga med klassrumsregler, eleverna ska komma i tid och ha mobiltelefoner avstängda Vs. Verkligheten.
Etc, etc…